Vandaag rijden we terug naar het noorden voor het tweede deel van ons bezoek aan Yellowstone National Park. Het is wellicht wat onorthodox om ons bezoek aan Yellowstone in twee delen te knippen, maar het kwam op deze manier route-technisch nu eenmaal het beste uit.

We ruimen onze kampeerspullen op en zijn blij dat we vanavond niet meer in deze sfeerloze huurtent hoeven slapen. Er gaat niets boven ons eigen fijne tentje! Haast hebben we vandaag niet, dus we ontbijten op ons gemak bij een van de eettentjes in de buurt van de camping: John Colter’s Ranch House. We bestellen ons onbijt gewoon à la carte. Een ontbijtbuffet kost namelijk al snel 20 dollar inclusief fooi, en zo’n grote eter ben ik niet ’s ochtends.

Moose Falls

Net voorbij de zuidelijke ingang van Yellowstone National Park liggen de Moose Falls, een kleine maar fijne waterval. Omdat de waterval vlakbij de doorgaande weg ligt, kost een bezoek nauwelijks tijd.

Moose Falls in Yellowstone National Park

Riddle Lake Trail

Enkele kilometers ten zuiden van Yellowstone Lake lopen we de Riddle Lake Trail. Deze eenvoudige wandeling is heen en terug iets minder dan 8 kilometer lang en voert afwisselend door het bos en over velden.

Het is erg rustig wanneer wij de trail lopen, een groot contrast met de wandeling van gisteren. Wel lopen we min of meer gelijk op met een grote Amerikaanse familie. We komen elkaar heel vaak tegen: iedere keer als wij ergens stoppen voor bijvoorbeeld het maken van een foto halen zij ons in, waarna wij hen een paar minuten later weer inhalen. Hier in grizzlygebied is dat zo vervelend nog niet. Ik neem mezelf voor om een eventuele hongerige moederbeer snel door te verwijzen naar de Amerikaanse familie.

Riddle Lake

Het eindpunt van de trail is de oever van Riddle Lake, een meer van bescheiden omvang. Van een duidelijk eindpunt is trouwens geen sprake. Na een tijdje langs de oever te hebben gelopen, zoeken we een plekje op om wat te eten en daarna keren we weer om richting de trailhead. Ook op de terugweg komen we niet veel mensen tegen, heerlijk!

West Thumb Geyser Basin

Waar het eerste deel van ons bezoek aan Yellowstone vooral in het teken stond van het noordoostelijke deel van het park, staat het tweede vooral in het teken van het zuidwestelijke deel. In dit deel is een veel grotere concentratie van geisers en bronnen aanwezig dan in het deel waar we een paar dagen geleden waren. Morgen staat helemaal in het teken van deze vulkanisch actieve gebieden. Vandaag krijgen we alvast een voorproefje.

Bluebell Pool en Seismograph Pool in West Thumb Geyser Basin, Yellowstone National Park

Bluebell Pool en Seismograph Pool

Het West Thumb Geyser Basin is gesitueerd aan de oever van Yellowstone Lake. De vulkanische activiteit is niet alleen op het land zichtbaar, maar ook in het water. Vanaf de boardwalk kijk je uit over het grote meer en zie je op verschillende plekken luchtbelletjes omhoog borrelen, erg leuk!

Abyss Pool is een bijzonder fraaie bron, die vooral bekend is vanwege de diepte (16 meter). Het ziet eruit als een bijzonder aantrekkelijk zwembad, totdat je leest dat de watertemperatuur rond de 80 graden ligt… 😉

Abyss Pool in West Thumb Geyser Basin, Yellowstone National Park

Abyss Pool

Misschien nog wel mooier is Black Pool: deze bron is nóg intenser blauw. Voorheen had deze bron een donkere kleur, maar door toegenomen thermische activiteit is het water geleidelijk steeds helderder geworden.

Black Pool in West Thumb Geyser Basin, Yellowstone National Park

Black Pool

Kepler Cascades

Vanaf West Thumb Geyser Basin volgen we de parkweg in westelijke richting. Deze weg hebben we nog niet eerder bereden. De route hier is niet zo spectaculair, want het ontbreekt aan vergezichten zoals in het gebied rondom Yellowstone Lake. We maken dus snel kilometers. Na het passeren van de Continental Divide maken we een korte stop bij de Kepler Cascades, een serie stroomversnellingen in de Firehole River.

Op deze plek start tevens de trail naar Lone Star Geyser, een naar het schijnt indrukwekkende geiser die alleen te voet bereikbaar is. Om de geiser vervolgens in actie te zien, is geduld nodig. Erupties vinden ongeveer iedere 3 uur plaats. Helaas hebben we hiervoor vandaag geen tijd. Wéér iets om te noteren op ons lijstje voor een eventueel vervolgbezoek aan dit enorme park. Misschien kunnen we dan ook meteen doorwandelen naar Shoshone Lake en het aangrenzende Shoshone Geyser Basin. Er zijn daar meer dan 80 geisers, en slechts een handjevol toeristen. Je kunt er alleen te voet komen (30 km heen en terug) of per boot (die je dan wel zelf mee moet nemen).

Old Faithful

Op naar de beroemdste geiser van het park, en waarschijnlijk de beroemdste geiser ter wereld. De Old Faithful dankt zijn naam aan het feit dat je bijna de klok gelijk kunt zetten op zijn uitbarstingen. Anno 2017 zit er tussen de uitbarstingen ongeveer 90 minuten. Alle andere geisers van dit formaat zijn een stuk minder voorspelbaar en barsten ook (veel) minder frequent uit. Hierdoor is de Old Faithful een publiekslieveling geworden en is het gebied rondom deze geiser verworden tot het kloppend hart van het park. Rondom de geiser staan wel drie hotels, een bezoekerscentrum en talloze andere faciliteiten zoals een tankstation, enkele winkels en een parkeerterrein waar De Efteling nog een puntje aan kan zuigen.

Old Faithful in Yellowstone National Park

De geiser staat trouwens niet op zichzelf. Deze bevindt zich in het Upper Geyser Basin, een groot gebied waarin ook veel andere mooie geisers en bronnen zijn te bewonderen. Via een uitgestrekt netwerk aan paden kun je hier urenlang wandelen zonder dezelfde geiser of bron twee keer te zien. Je doet dit echter wel temidden van grote hoeveelheden andere toeristen, al ligt dat natuurlijk ook aan het moment van de dag.

Upper Geyser Basin in Yellowstone National Park

Upper Geyser Basin

Rondom de Old Faithful staan een aantal tribunes opgesteld zodat je in alle comfort de volgende uitbarsting kunt afwachten, en samen met de andere toeristen kunt applaudisseren als het onvermijdelijke moment weer daar is.

Leuk Wikipedia-feitje: in de begindagen van het park werd de Old Faithful ook wel als wasmachine gebruikt. Een kwestie van je vuile wasgoed in de krater van de geiser leggen en wachten op de volgende uitbarsting. Niet doen met kleding van wol: die kun je na afloop weggooien. Gelukkig is men tegenwoordig zo verstandig om dit soort fratsen niet meer uit te halen.

Grand Prismatic Spring

Omdat het al laat wordt, hebben we vandaag geen tijd meer om de rest van het Upper Geyser Basin te bekijken. Morgen is er weer een dag! Wel stoppen we onderweg naar de camping nog even bij het Midway Geyser Basin, waar de grootste bron van het park ligt: de Grand Prismatic Spring. Samen met de Old Faithful is dit waarschijnlijk de bekendste feature van het park. Deze ‘regenboogbron’ heeft een diepblauw gekleurd centrum met aan de zijkanten prachtige kleurschakeringen, gevormd door micro-organismen.

Iedere minuut komt er ruim 2000 liter water  van 70 ℃ vrij, waardoor ook in een ruim gebied rondom de bron een laagje water staat. De boardwalks die hier zijn aangelegd, zijn er dus niet voor niets.

De Grand Prismatic Spring komt het beste tot zijn recht als je hem vanaf een hoge positie bekijkt, zodat je de kleurschakeringen onbelemmerd kunt zien en niet gehinderd wordt door de grote hoeveelheid waterdamp die boven de bron hangt. We hebben ontzettend veel geluk, want een paar dagen geleden is – eerder dan verwacht – een nieuw uitkijkpunt over de Grand Prismatic Spring geopend. Morgen zullen we extra vroeg opstaan om zonder parkeerperikelen te kunnen gaan genieten van het uitzicht.

Over de Grand Prismatic Spring gesproken: deze korte video van National Geographic met prachtige beelden van Yellowstone wil ik jullie niet onthouden. Achtereenvolgens zie je de Old Faithful, wildlife in Lamar Valley en Hayden Valley, Grand Canyon of the Yellowstone, Grand Prismatic Spring en Mount Washburn.

Madison Campground

Het is nog een kwartier rijden naar onze camping voor de komende twee nachten. We slapen op Madison Campground, een mooi aangelegde camping die heel gunstig ligt voor een bezoek aan de geiserbasins. Het enige nadeel is dat er op deze camping weinig faciliteiten zijn. Zo is er geen restaurant in de buurt, en zijn er ook geen douches. We verwachten niet dat dat een probleem gaat zijn, omdat we toch regelmatig naar de Old Faithful gaan en daar kunnen eten en douchen.

Overnachting: Madison Campground ($ 27)