Vandaag moeten we vroeg op. Om zeven uur worden we namelijk verwacht voor de afvaart van de Rainbow Bridge cruise. Dit is een boottocht van 150 km over Lake Powell, waarbij halverwege wordt aangemeerd bij één van de grootste natuurlijke bogen ter wereld: Rainbow Bridge National Monument. Gelukkig kunnen we ons tentje gewoon laten staan, want vanavond slapen we een tweede nacht op Wahweap Campground. De boot vertrekt vanuit de Wahweap Marina, direct gelegen bij het Lake Powell Resort nabij onze camping. We besluiten extra vroeg die kant op te gaan, zodat we in het restaurant van dit hotel kunnen ontbijten.

Lake Powell

Zoals dat geldt voor menig cruise, blijkt de gemiddelde leeftijd van onze medepassagiers boven de vijfenzestig jaar te liggen. Ondanks het vroege tijdstip zit de sfeer er al goed in. Om half acht lopen we met alle passagiers naar de boot en kiezen we snel een plekje op het bovendek. Op deze manier hebben we een mooi uitzicht over de omgeving, en in de ochtend is het hopelijk nog niet te warm op het dek. Lake Powell blijkt érg fotogeniek en de boottocht is prachtig. Lake Powell is een gigantisch stuwmeer dat begin jaren zestig ontstaan is door de afdamming van de Colorado-rivier via de Glen Canyon Dam. Gisteren hebben we bij deze dam een korte wandeling gemaakt. Het meer is vernoemd naar John Wesley Powell, die tijdens een expeditie in de negentiende eeuw de Colorado-rivier in kaart heeft gebracht.

Tegenwoordig is Lake Powell populair bij watersporters en andere recreanten. We zien op het water regelmatig zogenaamde houseboats, varende vakantiehuisjes, voorbijkomen. Bassie en Adriaan hadden er in Op reis door Amerika overigens één met een jacuzzi. Het schijnt ook leuk te zijn om met een klein bootje of een kano de vele grillige zijtakken van het meer te verkennen; iets voor een volgende keer.

Rainbow Bridge

Na een paar uur varen wordt het meer smaller en bochtiger, een teken dat Rainbow Bridge National Monument niet meer ver weg kan zijn. Voorheen stond er in Lake Powell zoveel water dat boten (bijna) tot aan de boog konden komen, maar wegens forse droogte in dit deel van Amerika is dat tegenwoordig niet meer het geval. We meren daarom aan op ongeveer 1.5 km loopafstand van de boog. Over een mooi aangelegd pad bereiken we uiteindelijk Rainbow Bridge.

Voor de Navajo vormt deze brug een heilige plek. Het wordt dan ook als zeer ongepast gezien om onder de boog door te lopen. Wat een schitterende plek, en wat voelen we ons nietig in dit landschap! We maken flink wat foto’s en lopen na een half uurtje weer terug naar de boot. Op de terugweg kiezen we voor een zitplek in de kajuit: inmiddels vinden we het veel te heet om in de brandende zon te zitten.

Hoewel we geen (fysiek) inspannend dagprogramma hebben gehad, zijn we behoorlijk moe als we weer bij de haven arriveren. In zo’n geval is er niets lekkerder dan een frisse duik. Op internet hebben we gelezen dat campinggasten gebruik mogen maken van het zwembad van het resort, fijn! Helaas blijken de regels onlangs te zijn aangepast en zijn campinggasten niet langer welkom. We besluiten om dan maar vroeg te gaan dineren. In Page eten we bij Blue Buddha Sushi Lounge, een best aardige sushi-tent.

Overnachting: Wahweap Campground ($ 23)